De UAV-GC 2025 is nu beschikbaar, de belangrijkste wijzigingen op een rij

Hij is er …. de UAV-GC 2025. De eerste exemplaren werden door Pieter Litjens, directeur-bestuurder van CROW, uitgereikt tijdens de InfraTech 2025 in Rotterdam Ahoy. De UAV-GC 2025 kan nu worden toegepast op nieuwe geïntegreerde contracten.

De UAV-GC 2025 is nu beschikbaar, de belangrijkste wijzigingen op een rij
Bron: CROW

UAV-GC staat voor Uniforme Administratieve Voorwaarden voor Geïntegreerde Contractvormen. De UAV-GC 2025 speelt in op de dynamiek in de bouw en infrastructurele sector en biedt een basis voor geïntegreerde contracten met standaard contractvoorwaarden. Ontwerp, uitvoering en ook meerjarig onderhoud kunnen hiermee in één opdracht worden gegund. Deze nieuwe versie van de contractvoorwaarden is aangepast voor wat betreft de regeling van risicoverdeling, aansprakelijkheid en samenwerking. Dit betekent dat de publicatie niet alleen inspeelt op de behoefte aan duidelijkheid en flexibiliteit in een snel veranderende sector. Maar ook bijdraagt in het bereiken van succesvollere projecten, met een afgewogen risicoverdeling tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer en meer oog voor innovatie.

Eerste exemplaren overhandigd op InfraTech 2025

Pieter Litjens is lid van de stuurgroep van de UAV-GC 2025: "We geloven dat deze versie een belangrijke bijdrage gaat leveren aan het versterken van de samenwerking in de sector. Ik ben trots op het resultaat." Litjens overhandigde de eerste exemplaren aan de stuurgroep (van links naar rechts): Doekle Terpstra (Techniek Nederland), Martin Wijnen (Rijkswaterstaat), Pieter Litjens (CROW), Chris Jansen, Marc Unger (Rijksvastgoedbedrijf), Lennard Heij (Bouwend Nederland) en Philip van Nieuwenhuizen (MKB Infra).

Totstandkoming

In de afgelopen jaren heeft CROW in samenwerking met diverse opdrachtgevers, opdrachtnemers en andere partijen hard gewerkt aan de totstandkoming van de UAV-GC 2025. Rob Luiten is docent bij CROW Academie en betrokken bij de publicatie: “Het was een lang proces, maar eindelijk is de UAV-GC 2025 er! Ik ben erg benieuwd naar de reacties uit de sector en naar de eerste ervaringen met deze herziene voorwaarden in de praktijk". Er waren tijdens de InfraTech een aantal korte introductiesessies en ook een verdiepingsbijeenkomst. Daar kon Luiten direct aan de slag als docent. Er worden meerdere soortgelijke bijeenkomsten georganiseerd in de komende maanden op diverse plaatsen in het land.

Voor nieuw te sluiten contracten raden wij aan om de UAV-GC 2025 toe te passen. Voor contracten waarop de UAV-GC 2005 van toepassing is, verandert er niets.

De belangrijkste wijzigingen op een rij

Verplichting van Partijen tot proactief gedrag en interactie (§ 2a UAV-GC 2025)

Paragraaf 2a is nieuw toegevoegd aan de 2025-versie. Beide Partijen worden hierin opgedragen om het gesprek met elkaar te blijven voeren. Opdrachtgever en Opdrachtnemer kunnen elkaar hierdoor beter begrijpen en communiceren tijdig met elkaar. In de paragraaf staat wat zij moeten doen en niet hoe zij dat moeten aanpakken.

Wijzigingen opgedragen door de Opdrachtgever (§ 14 UAV-GC 2025)

Opsomming in lid 1: de opsomming van § 14 lid 1 heeft een logischer volgorde gekregen en daarbij is de ‘Aanbieding’ benoemd. De Aanbieding wordt dan toegevoegd als contractdocument waarbij de Opdrachtgever mag opdragen een Wijziging aan te brengen. Regeling patstelling: de regeling van § 14 lid 3 UAV-GC 2005 is verplaatst naar § 15 lid 6 UAV-GC 2025. De formulering van deze regeling is aangepast en aangevuld, bijvoorbeeld met nadrukkelijke verwijzingen naar paragraaf 14.

De Opdrachtnemer kan bij een Wijziging van de Overeenkomst, nog voordat Partijen het eens zijn over de gevolgen, alvast starten met de uitvoering daarvan. Dat kan alleen als er vertrouwen is dat de overeenstemming binnen afzienbare termijn wordt bereikt. Dit moet schriftelijk worden bevestigd door de Opdrachtnemer. Deze kan hier ook voorwaarden aan verbinden.

Wijzigingen op initiatief van de Opdrachtnemer (§ 15 UAV-GC 2025)

De essentie van § 15 van de UAV-GC 2025 is ongewijzigd t.o.v. de 2005 versie. De formulering is wel aangepast in de UAV-GC 2025 omdat de Opdrachtnemer is gebonden aan de Overeenkomst: “De Opdrachtnemer mag niet wijzigen tenzij…”.

Aansprakelijkheid vóór en na de oplevering (§ 28a en § 28b UAV-GC 2025)

Er is een nieuw stelsel aan bepalingen met betrekking tot aansprakelijkheid. Er wordt in de nieuwe bepalingen onderscheid gemaakt tussen aansprakelijkheid vóór en na de oplevering. Daar is een opsomming aan gekoppeld die onderscheid maakt in diverse soorten schades (denk aan directe en indirecte schade) en de hoogte van de aansprakelijkheid. De eerste twee jaren na oplevering is de hoogte van de maximale aansprakelijkheid (die bestaat uit schade en herstelkosten) aangepast. De termijnen van vijf en tien jaren zijn niet gewijzigd.

Intellectueel eigendom en Uitvindingen van de Opdrachtnemer (§ 40 en § 40a UAV-GC 2025)

Aan de algemene bepalingen rondom auteursrecht, modelrecht en bedrijfsgeheimen zijn de paragrafen 40a en 40b toegevoegd. Opdrachtnemers worden aangemoedigd om in een zo vroeg mogelijk stadium over Uitvindingen in het werk te communiceren, zodat ze hier afspraken over kunnen maken.

  • § 40a gaat over Uitvindingen van de Opdrachtnemer.
  • § 40b gaat over Uitvindingen die worden gedaan door de Opdrachtnemer, de Opdrachtgever of door beide Partijen gezamenlijk tijdens de uitvoering van de Overeenkomst.

Geschiloplossing (§ 47 UAV-GC 2025)

In paragraaf 47 staat beschreven op welke manieren geschillen kunnen worden opgelost. Dat hoeft niet altijd door een derde partij. Naast arbitrage kunnen nu ook andere methoden worden gebruikt, zoals bouwbemiddeling, mediation, de bindende adviesprocedure en de Fast Track Bindend Advies procedures van de Raad van Arbitrage in bouwgeschillen. Deze keuze maken de Partijen in artikel 18 van de MBO.

Ontwerpwerkzaamheden per onderdeel vastleggen (artikel 5 MBO)

In artikel 5 van het Model Basisovereenkomst (MBO) staan de keuzeclausules waarmee de Partijen hun bijdrage aan het ontwerpproces kunnen vastleggen. In de nieuwe versie is het mogelijk om de bijdrage per onderdeel van de opdracht vast te leggen. Bijvoorbeeld wanneer de Vraagspecificatie is uitgewerkt tot het niveau van deels een programma van eisen, deels een voorlopig ontwerp en/of deels een definitief ontwerp.

Implementatie Wkb (artikel 13 MBO)

Tijdens de Ontwerp- en Uitvoeringswerkzaamheden kunnen zich feiten voordoen die na de feitelijke datum van oplevering resulteren in een gebrek in het Werk en eventuele schade. Of de aansprakelijkheid van de Opdrachtnemer dan kan worden gevestigd hangt onder andere af van de keuze die is gemaakt in artikel 13 van de MBO. (Professionele) Partijen kunnen kiezen tussen een optie in lijn met de regeling zoals deze was opgenomen in § 28 UAV-GC 2005 (tevens in afwijking van lid 4 van artikel 7:758 BW) of kiezen voor de optie die in die zin niet afwijkt van het huidige BW. De reden van deze aanpassing is de Wet kwaliteitsborging (Wkb) die op 1 januari 2024 in werking is getreden.

Informatie van de Opdrachtgever (artikel 7 MBO en § 3 UAV-GC 2025)

Als er een verschil is tussen de interpretatie van de Opdrachtnemer ten opzichte van de feitelijke situatie kan dat discussie opleveren. Bijvoorbeeld rondom bodemaspecten. Paragraaf 13 Bodemaspecten uit de UAV-GC 2005 is vervallen. De bodemaspecten zijn onderdeel geworden van de algemene bepalingen met betrekking tot informatie van de Opdrachtgever. Dit is onderdeel van artikel 7 van de MBO en paragraaf 3 van de UAV-GC 2025.

In de afstemmingsverplichting van § 4 lid 4 staat dat de Opdrachtnemer moet afstemmen op de bestaande toestand. Het kan zo zijn dat de Opdrachtnemer daarbij niet kan voortbouwen op informatie van de Opdrachtgever, bijvoorbeeld omdat deze informatie ontbreekt. De Opdrachtnemer moet dan zelf een inschatting maken van de bestaande toestand. Als dan de werkelijke toestand afwijkt van de toestand die de Opdrachtnemer verwacht aan te treffen is in beginsel de Opdrachtnemer verantwoordelijk. Als echter de Opdrachtnemer kan aantonen dat de toestand, zoals hij die verwacht aan te treffen, dezelfde is als die een zorgvuldig Opdrachtnemer redelijkerwijs had mogen verwachten, dan verschuift de verantwoordelijkheid naar de Opdrachtgever.

Totstandkoming van de Overeenkomst (artikel 19 MBO)

Hoe en op welk moment de Overeenkomst tot stand komt tussen de Partijen staat in artikel 19 van de MBO. Partijen kunnen kiezen uit de volgende twee manieren:

  • met de verzending van de ondertekende schriftelijke mededeling van opdrachtverlening door de Opdrachtgever, of
  • met de schriftelijke ondertekening van de ingevulde MBO door beide Partijen.

Disclaimer
In dit overzicht staan een aantal belangrijke wijzigingen van de UAV-GC 2025 ten opzichte van de UAV-GC 2005. Deze teksten zijn niet leidend voor de toepassing van de UAV-GC 2025 en de Model Basisovereenkomst. Hiervoor verwijzen we naar deze producten zelf.

Bron: CROW.

Bouwrecht: Een particuliere opdrachtgever moet toch zélf zorgen voor een energielabel?Voor abonnees
Voor abonnees

Voor abonnees Bouwrecht: Een particuliere opdrachtgever moet toch zélf zorgen voor...

Wie is bij nieuwbouw verantwoordelijk voor een geldig energielabel? Is dat de aannemer of verkoper? Of moeten de kopers dat zelf regelen?

Praktijkboek Bbl vernieuwd: 'Bouwwetgeving is levend'

Praktijkboek Bbl vernieuwd: 'Bouwwetgeving is levend'

Wetsteksten zijn vaak lastig leesbaar en bovendien erg abstract. Het streven van de auteurs van het vernieuwde 'Praktijkboek Besluit bouwwerken leefomgeving' (Bbl) is om deze rijksregels voor bouwen, verbouwen en slopen uit het Bbl op een laagdrempelige manier toegankelijk te maken voor een brede doelgroep.

Na BENG wordt ZEB de normVoor abonnees
Voor abonnees

Voor abonnees Na BENG wordt ZEB de norm

Vanaf 2030 moeten alle nieuwe gebouwen voldoen aan de norm zero-emission building (ZEB). Dat betekent dat nieuwe gebouwen geen koolstofemissies meer mogen hebben uit fossiele brandstoffen. Voor publieke nieuwe gebouwen gaat deze verplichting al in vanaf 2028. Dit volgt uit de vierde herziening van de Energy Performance of Buildings Directive (EPBD IV). In dit artikel gaan we gaan in op deze richtlijn.

Aansprakelijkheid onder de Wkb: duidelijke schriftelijke vastlegging nog belangrijker

Aansprakelijkheid onder de Wkb: duidelijke schriftelijke vastlegging...

Met de invoering van de Wkb is de aansprakelijkheid van de aannemer groter geworden. Om de kans op claims van de opdrachtgever te verkleinen, komt het daardoor nog meer aan op eenduidige schriftelijke vastlegging, meent Hugo Strang, advocaat-partner bij Straatman Koster advocaten. Hij was een van de sprekers tijdens het congres Kwaliteitsborging voor het bouwen op 28 november 2023 in Almere.

Minister de Jonge schort Wkb met half jaar op voor verbouwingen

Minister de Jonge schort Wkb met half jaar op voor verbouwingen

Minister De Jonge kiest voor een zachtere landing van de Wkb: de wet gaat nog even niet gelden voor verbouwingen.

Bron: PixabayVoor abonnees
Voor abonnees

Voor abonnees Richtlijn Bouw- en sloopveiligheid

Bouw- en Sloopveiligheid is een onderdeel van het werk van het Bouw- en Woningtoezicht dat steeds meer aandacht vraagt. We bouwen steeds meer in de drukke en complexe bestaande omgeving waardoor het een steeds grotere uitdaging vormt dit op een veilige en verantwoorde wijze te kunnen doen. De Vereniging Bouw- en Woningtoezicht heeft een Landelijke richtlijn ontwikkeld die gemeenten, opdrachtgevers en uitvoerende partijen ondersteunt in het veilig kunnen bouwen en slopen.

Foto: Shutterstock.Voor abonnees
Voor abonnees

Voor abonnees Welke klasse? Kwaliteitsborging begint met duidelijke taal

Zeggen wat je doet en doen wat je zegt; dat is de essentie van kwaliteitsborging. 'Zeggen wat je doet' klinkt eenvoudig, maar de terminologie die gehanteerd wordt in de bouwregelgeving kan behoorlijk verwarrend zijn. Denk maar aan termen als gevolgklasse, betrouwbaarheidsklasse, uitvoeringsklasse en veiligheidsklasse. Wie kan het nog volgen? Tijd om deze termen te ontrafelen.