Foto: De Bossche Groenen.

Praktijk: Is het vergroten van een winkel met twee bouwlagen...

De regels voor vergunningvrij bouwen zijn sinds 1 januari van dit jaar opgenomen in afdeling 2.3 van het Bbl. Anders dan de regels in bijlage II Bor is er niet langer sprake van een opsomming van vergunningvrije bouwactiviteiten, maar is een definitie gegeven van bouwactiviteiten die vergunningplichtig zijn. Voldoe je aan deze definitie, dan is een omgevingsvergunning voor een (technische) bouwactiviteit verplicht. Om te bepalen of dat zo is, vormen de artikelen 2.25 en 2.26 van het Bbl het 'startpunt'.

Hoe kun je als gemeente invulling geven aan sturing op de energietransitie?

Het omgevingsplan en de energietransitie: bewegen tussen lokaal...

De transitie van fossiele energiebronnen naar hernieuwbare energiebronnen heeft een grote impact op de lokale fysieke leefomgeving. Op Europees, nationaal en lokaal vlak zijn er forse ambities. Maar hoe kan al dat ambitieuze beleid nu landen in concrete juridische kaders voor bouw- gebiedsontwikkeling in het omgevingsplan? Denk aan de toepassing van zonnepanelen, warmtepompen en warmtenetten en de gevolgen van netcongestie.

Vanaf hoeveel sloopafval is een sloopmelding vereist?

Vanaf hoeveel sloopafval is een sloopmelding vereist?

Op hetzelfde perceel worden min of meer tegelijkertijd twee bouwwerken gesloopt: een schuurtje en een schutting. Per bouwwerk is de hoeveelheid sloopafval minder dan 10 m³, maar de hoeveelheid van beide bouwwerken samen is meer dan 10 m³. Er wordt geen asbest verwijderd. Is er op grond van artikel 1.26, lid 1 van het Bouwbesluit 2012 een sloopmelding vereist?

Wat verstaat het Bal onder een installatie?

Het Besluit activiteiten leefomgeving van de Omgevingswet gebruikt bij de milieubelastende activiteit het begrip 'installatie' op verschillende manieren. Dit artikel geeft daarop een toelichting.

Wie is degene die de activiteit verricht volgens het Bal?

De regels van het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) en de omgevingsvergunning voor een milieubelastende activiteit gelden voor 'degene die de activiteit verricht'. Dit is degene die een activiteit kan laten starten, stoppen of veranderen.

Foto: Peter Wijnands.

Kan de Omgevingswet de maatschappelijke impact van een brand beperken?

Het beperken van de maatschappelijke impact van een brand is nauwelijks in wet- en regelgeving geborgd. De komst van de Omgevingswet biedt mogelijkheden om de maatschappelijke impact van een brand te beperken. Dat kan gevolgen hebben voor de bouw en het gebruik van bouwwerken of terreinen, maar ook voor bouwwerken of terreinen waar gevaarlijke stoffen worden opgeslagen.

Bekijk het Besluit activiteiten leefomgeving

n het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) stelt het Rijk algemene regels voor activiteiten in de fysieke leefomgeving. Het Bal geldt voor alle partijen die actief zijn in de fysieke leefomgeving - burgers, bedrijven en overheid. Download hier de laatste versie.

Steeds meer grondverzetmachines zijn ook in een elektrische uitvoering te krijgen.  Foto: Hitachi.

Emissiereductieplicht op de bouwplaats

Bouwprojecten zijn sinds 1 juli 2021 vrijgesteld van de natuurtoets voor de uitstoot van stikstof in de bouwfase. Voor de gebruiksfase geldt die toets nog wel. Het idee daarachter is dat de uitstoot van de bouw relatief klein is en vooral tijdelijk van aard. Daarnaast kan hiermee de bouw aan de gang worden geholpen. Er ligt immers nog altijd een heel grote bouwopgave. Omdat het kabinet wel is doordrongen van de ernst van het stikstofprobleem is tegenover de vrijstelling een structureel pakket aan maatregelen gezet, met onder andere maatregelen op het gebied van verkeer en vervoer en de landbouw.

Wie is bevoegd gezag volgens het Bal?

Het Bal bevat verschillende categorieën van activiteiten waarvoor algemene rijksregels zijn gesteld, zoals milieubelastende activiteiten, wateractiviteiten en activiteiten die de natuur betreffen. Per categorie wordt het bevoegd gezag aangegeven voor de uitvoering van de rijksregels.

Kernelementen van het Bal

Het Bal bevat algemene regels voor activiteiten. Deze regels gelden voor iedereen die de activiteit uitvoert. De lichtste vorm van reguleren in dit besluit is het stellen van algemene regels die moeten worden nageleefd zonder verdere procedurele verplichtingen.